תיאומי מס בפנסיה

elderly, hands, ring

מה זה תיאום מס?

אדם יכול לעבוד במספר מקומות עבודה, שניים, שלושה או אפילו ארבעה ולשלם את אותו המס.

לדוגמה:  עובד במקום עבודה מרוויח 15,000 ₪ ומשלם 2,000 ₪ מס הכנסה. אדם אחר  שיעבוד במקום א' וירוויח 10,000 ₪ ובמקום עבודה ב' ירוויח 5,000 ₪ אמור לשלם את אותו מס הכנסה כמו זה שמרוויח 15,000 ₪ במקום עבודה אחד . זאת אומרת 2,000 ₪ , כאן נכנס מנגנון תיאום המס שנעשה מול מס הכנסה.

נקודה שניה   בתיאום מס הינה ההטבות. יכול להיות שאני עובד רק במקום עבודה אחד ועדיין מגיעות לי הטבות שונות, כמו פטורים ממס הכנסה, נקודות זכות , הנחות איזור פיתוח  וכו'. כלל הסעיפים הללו הם בעצם הנחיות למעסיק איך לחשב את שכרי ומה ההפרש בין השכר ברוטו לנטו וכמה מס עלי לשם . חשוב מאוד לדעת כי ניצול הטבה ככלל הינה עד לתקרת ההטבה בין אם היא מצטברת ובין אם לא . .

אז מה הן השאלות הנפוצות בתחום זה?

  1. האם פנסיה נחשבת הכנסה שיש לבצע עבורה תיאום מס?
    התשובה היא חד משמעית כן. הרבה מאוד אנשים מתבלבלים, הם חושבים שמאחר ופנסיה הנה קצבה שנצברה לאורך שנים וכבר שילמתי עליה מס . הדבר אינו נכון אלא אף הפוך, בגין הפקדות לפנסיה קיבלנו הטבת מס בסך 35% מסך ההפרשה ( הטבה זו מנוצלת במסגרת הפטורים השוטפים שלנו ממס ) . הם אף מבלבלים בין פנסיה המשולמת מקרן פנסיה או מאת מעביד ( פנסיה תקציבית )  לבין קצבת זקנה המתקבלת מהמוסד לביטוח לאומי =  קצבת זקנה, אשר  לא מצריכה תיאום מס מכיוון שהיא פטורה ממס .

אולם פנסיה היא הכנסה חייבת במס והפנסיה הזו מצריכה תיאום מס. לדוגמה , אם לאחר פרישה המשכתי לעבוד במקום עבודה כלשהו ושכרי בו 10,000 ₪ ברוטו , בנוסף יש לי קצבת פנסיה בסך של 5,000  ₪ , אני אצטרך לשלם בסופו של דבר מס הכנסה על סכום של 15,000 ₪ . ישנם לא מעט אנשים אשר לא מודעים לדבר. בעת קבלתם לעבודה הם ממלאים טופס 101 ומציינים בו כי מקום העבודה שהם עובדים בו הוא  ההכנסתם  היחידה כי מבחינתם הפנסיה ( אינה שכר עבודה ) ואז מוצאים את עצמם בפני חוויה מאוד לא נעימה של תשלום מס רטרואקטיבי בגין כל השנים אחורה.

כשאני מבצע תיאום מס עולה השאלה האם זה משנה מי "המעביד הראשי".חשוב לדעת כי , זה לא משנה. התוצאה היא אותה תוצאה אם המעביד הראשי עם התשלום של 10,000 ₪ והמעביד המשני עם 5,000 ₪, או להפך, המחשב של מס הכנסה כבר עושה את החישוב באופן אוטומטי. כך שבסופו של דבר אני אשלם בכל מקרה את אותו הסכום על 15,000 ₪. לכן אין הרבה חשיבות לדבר.יחד עם זאת נהוג כי  בדרך כלל המעביד הראשי יהא זה עם  ההכנסה הגבוהה יותר, או כאשר מדובר בפנסיה, בדרך כלל עדיף כי הפנסיה תהיה  המעביד הראשי מכיוון שזו ההכנסה שתלווה אותי בוודאות עד סוף ימי חיי.

אבל כמובן אין הכרח בדבר הזה והבחירה היא לא רלוונטית, אני יכול לבחור מה שאני רוצה, ואגיע לאותה תוצאה.

  1. יש לי רק פנסיה, האם עליי לבצע תיאום מס?
    למה אני צריך לבצע אם יש לי רק פנסיה? אז רבותיי, אם יש פנסיה, ברמה העקרונית, אני לא אמור לעשות תיאום מס. אני יכול למלא טופס 101 אצל המעביד ( קרן הפנסיה ) אבל אם יש לי פטורים מהפנסיה ונעשה לי קיבוע זכויות, יש לי הטובות שמגיעות לי ושאני צריך לקבל אותן.

עד שנת 2019 היה צורך לגשת כל פעם למס הכנסה על מנת לקבל את ההטבות הללו ולהעביר אותן למעביד ( קרן הפנסיה ) .השנה, בשנת 2020, קרו שני דברים יחד :

  1. מס הכנסה שלח לאנשים אישורים  – אישורי הארכה של הפנסיה. וזאת מכיוון שהיה גידול בפטור של 3%. אז בעצם האישורים נשלחו על ידי מס הכנסה לאנשים ואמרו להם: "יש לכם תוספת של 3%, קחו את הנייר הזה ותעבירו למעביד וזה בעצם תיאום המס שלכם".
  2. הוצאה של טופס 161 ח' ו – 161י' שמאפשרים לי למלא אותו ולקבל הטבת מס מסוימת ישירות מהמעביד.
  1. האם יכול להיות שאני משלם יותר מדי מס בשנת הפרישה?
    התשובה היא כן. אם עבדתי עד ה 30 ליוני במקום עבודה ומהראשון ליולי אני מתחיל לקבל פנסיה באופן עקרוני, הפנסיה כרגע היא ההכנסה היחידה שלי. אבל כאשר אני ניגש לפקידי השומה ומבצע תיאום מס בהרבה מאוד מהמקרים יתייחסו לפנסיה כעבודה שניה באותה שנת המס, שנה לאחר מכן כבר לא תהיה בעיה ואז, למרות ההתאמה שעושה פקיד השומה יכול להיווצר מצב שהמס שיילקח  יהיה גבוה יותר, ויש בהחלט מקום מקום לבדוק האם מגיע באותה שנה החזר מס.
  2. קצבאות שאירים – האם צריך לעשות תיאום מס לגביהם?

שימו לב, יש פטור על קצבאות שאירים שעומד היום על 8,510 ₪ ( נכון ל 1/1/2020 )  על סך כל קצבאות השאירים שאדם מקבל. אם יש  אדם שמקבל קצבת שאירים בגובה 5,000 ₪, הוא לא צריך לעשות תיאום מס. אבל , אם יש לו  משכורת של 20,000 ₪ וקצבת שאירים של 12,000 ₪ על החלק העודף, בין 12,000 ש"ח לתקרת הפטור 8,510  ₪, הוא צריך לשלם מס, ורואים את זה כהכנסה לכל דבר ועניין. לכן אם קצבאות השאירים שלכם עולים על 8,510 ₪ חובה לגשת למס הכנסה ולבצע תיאום מס בין ההכנסות האחרות שלכם, בין אם זה משכורת ובין אם זה פנסיה לבין קצבאות השאירים.

לשאלות נוספות אנחנו פה לרשותכם

שתף:

מאמרים נוספים:

dollars, currency, money

איתור כספים אבודים

מיליארדי שקלים 'מנותקי קשר' שוכבים בבנקים ובחברות הביטוח ללא ידיעת בעליהם, ודמי הניהול מכלים אותם. אין סיבה שזה יימשך כך. קרוב ל־30 מיליארד שקל שוכבים

אנחנו ממש כאן !

מלאו את הפרטים מטה ונחזור אליכם !

דילוג לתוכן