המדריך המקיף לחל"ת

המדריך המקיף לחל"ת: דעו מה מגיע לכם

'חל"ת' היא ללא ספק מילת השעה, שניה רק ל'בידוד' ו'נגיף', ואם גם אתם הוצאתם לחופשה ללא תשלום, או עומדים בפני ההחלטה האם לעשות זאת – כדאי שתדעו מה זה בדיוק אומר, מה מגיע לכם ומה ההשלכות. מהטלפון שקיבלתם מהעבודה ועד דמי האבטלה, כל מה שאתם צריכים לדעת

מזה זה בכלל חל"ת?

חל"ת היא חופשה ללא תשלום. במשבר הקורונה, ובכלל, חל"ת נחשבת לדרך מומלצת עבור המעסיק לשמור את העובדים במקום העבודה שלו ולהימנע מפיטורי עובדים – מבלי לשלם להם שכר. כך, כאשר תחלוף הסערה, המעסיק לא יצטרך לחפש ולהכשיר עובדים חדשים. מבחינת העובד, הוא אמנם לא מקבל שכר בכל תקופת החל"ת, אך בעיני הרבה עובדים, מצב זה עדין עדיף על פני פיטורים, כי ברגע שהעניינים יירגעו – הם חוזרים לאותו מקום עבודה ולא נאלצים לחפש מקום עבודה חדש.

האם המעסיק יכול להכריח אותי לצאת לחל"ת?

ככלל, מעסיק שרוצה להוציא עובד שלו לחל"ת חייב לקבל את הסכמת העובד לכך בכתב ( ולכן מומלץ להחתים את העובד על הסכמה לחל"ת ) . הוצאה כפויה של עובד לחל"ת נחשבת בחוק כהרעת תנאים, ולכן אם בחרתם שלא לקבל את הצעת המעסיק והחלטתם להתפטר – אתם זכאים לפיצויי פיטורים וכלל הזכויות של עובד מפוטר לרבות הודעה מוקדמת פדיון ימי חופשה וכו' .

האם החופשה ללא תשלום תחומה בזמן? עד מתי היא תימשך?

לא ניתן לדעת. גם המעסיקים וגם העובדים מקווים כמובן שהיא תימשך כמה שפחות.

האם בחל"ת אני זכאי לזכויות סוציאליות?

התשובה שלילית. עובד הנמצא בחל"ת אינו זכאי לדמי מחלה, ימי חופשה, להפרשה לגמלת הפנסיה, לקרן השתלמות וכו'.

יצאתי לחל"ת. עכשיו אני זכאי לדמי אבטלה?

בעקבות משבר הקורונה, המוסד לביטוח לאומי הקל את התנאים בקבלת דמי אבטלה למי שיצא לחופשה ללא תשלום, וקבע כי עובד שיצא לחופשה ללא תשלום ביוזמת המעסיק למשך 30 יום ומעלה זכאי לקבל דמי אבטלה, אם עמד בכל התנאים לזכאות לדמי אבטלה. התנאי הבסיסי לקבלת דמי אבטלה הוא שעבדת 6 חודשים (לא בהכרח רצופים) מתוך 18 החודשים האחרונים, אולם גם לכלל זה ישנם חריגים שכדאי לבדוק אותם.בתקופה הזו יחושבו גם חודשים של מילואים, שמירת הריון ומי שהיה במסגרת "דמי פגיעה" (תאונת עבודה).

שימו לב אם עבדתם במהלך 18 החודשים האחרונים ביותר ממקום אחד הקפידו לדווח על כלל המעסיקים המשלימים לכם 6 חודשים אחרונים וזאת על מנת שתהיו זכאים לתשלום דמי אבטלה. חשוב חשוב חשוב חרף העובדה שהמעסיק מדווח באמצעות טופס 100 על שכרכם – אם אין לכם אצל המעסיק 6 חודשי עבודה עליכם למלא טופס 1500 ולצרף פרטים של מעסיק נוסף וכן תלושים מתקופת עבודתכם אצלו. זכרו כי בימים אלו ידי המוסד לביטוח לאומי עמוסות ולכן כל חריגה מהכללים תגרום לפסילת הבקשה. דיון חוזר עלול לקחת זמן והרבה.

חיילים משוחררים ופנסיונרים ?

שימו לב כי חיילים משוחררים ששירתו בשירות סדיר למעלה מ-6 חודשים – זכאים לדמי אבטלה, ופנסיונרים – אינם זכאים לדמי אבטלה במידה והם בחל"ת – שכן אדם מעל גיל 67 אינו זכאי בשום מקרה לדמי אבטלה.

מה גובה דמי אבטלה שאני זכאי לקבל?

סכום דמי האבטלה ליום מחושב לפי גילך והשכר שלך ב-6 החודשים האחרונים המלאים שקדמו להתייצבות הראשונה שלך בשירות התעסוקה. ישנו הבדל מהותי בסכום דמי האבטלה בין מי שעדין לא מלאו לו 28 ולמי שעבר את הגיל הזה. המצב המשפחתי משפיע על משך תקופת הזכאות לדמי אבטלה. הסכום המקסימלי של דמי האבטלה – 10,551 ₪ ברוטו .

לדוגמא: מי שהרוויח 6,000 ש"ח (ברוטו לחודש) יהיה זכאי ל-3,280 ש"ח במידה שלא מלאו לו 28 שנים, ומי שכבר חגג את יום ההולדת 28 שלו יהיה זכאים ל-4,320 ש"ח. מי שהרוויח 10,00 ש"ח (ברוטו לחודש) יהיה זכאי ל-4,590 ש"ח במידה שלא מלאו לו 28 שנים, ומי שחצה את הגיל הזה יהיה זכאים ל-5,970 ש"ח.

לעיון בזכאות לדמי אבטלה הציצו בפוסט מטה:

בשורה התחתונה – האם כדאי לי לצאת לחל"ת ולהמתין לחזרה לעבודה או להתפטר ולחפש עבודה חדשה?

זו אכן שאלה קשה ומבלבלת, לאור אי-הודאות הקיימת במשק הישראלי והעולמי כיום. מצד אחד, אף אחד לא אוהב לצאת לחופשה כפויה, בעיקר כי מדובר בחופשה ללא שכר. מצד שני, עובד שיבחר להתפטר בימים אלה יגלה במרבית המקרים שוק עבודה במצב גרוע מאי-פעם, וסביר להניח שיתקשה במציאת עבודה חדשה. שתי הברירות רעות, ומדובר בהחלטה עם הרבה משתנים. חשוב גם לזכור, כי כאשר יוצאים לחל"ת מגלים לעיתים שאין ממש לאין לחזור.

יש לכם עוד שאלות? אנחנו פה בשבילכם

לעוד עדכונים עקבו אחרינו בדף הפייסבוק שלנו

חנן עמוס

כתובת: החרש 10, איזור התעשייה  (צומת הום סנטר), אילת

טלפון משרדים: 077-3004383, פקס: 08-6261281

שתף:

מאמרים נוספים:

dollars, currency, money

איתור כספים אבודים

מיליארדי שקלים 'מנותקי קשר' שוכבים בבנקים ובחברות הביטוח ללא ידיעת בעליהם, ודמי הניהול מכלים אותם. אין סיבה שזה יימשך כך. קרוב ל־30 מיליארד שקל שוכבים

אנחנו ממש כאן !

מלאו את הפרטים מטה ונחזור אליכם !

דילוג לתוכן